Monica Dominique & Palle Danielsson: Togetherness

Syskonpar i världsklass i tajt dialogsamspel

PalleochMona2-webb

Togetherness – Syskonparet Monica D & Palle D möts på scen!

Monica Dominique, piano och Palle Danielsson, bas.

Efter många år av musicerande på varsitt håll förenas nu Monica och Palle på konsertscenen, där vi får njuta av syskonens spontana och tajta dialogsamspel i ett livesammanhang.

Vi bjuds på välkända standards, en knippe Michel Legrand och lite annat.

Även om Monica Dominique är en musikalisk mångsysslare har jazzen alltid varit i förgrunden och hon inspireras av artister som Miles Davis, Wayne Shorter och Herbie Hancock. Hon har både varit medlem i den legendariska sånggruppen Gals & Pals och i allmusikgruppen Solar Plexus. 2003 kom CD’n ”Bird Woman” med hennes kvintett MDQ (Monica Dominique Quintet).

Palle Danielsson är en av våra internationellt mest kända jazzmusiker. Han turnerar flitigt i såväl Europa som Asien och har spelat med storheter som bl.a. Bill Evans, Keith Jarrett, Steve Kuhn, Michel Petrucciani, Peter Erskine och John Taylor. 1994 bildade han sin egen kvartett Contra Post med Rita Marcotulli, piano, Joakim Milder, saxofoner och Anders Kjellberg, trummor.

Förutom trio-LP:n ”Tillägnan” som Palle & Monica spelade in med trummisen Leroy Lowe 1980, medverkar de båda i inspelningarna av Monicas storbandssviter ”Swedish love in the Southern Bronx” (1986) och ”Inside the rainbow” (1988).

2011 gav Monica och Palle ut den lovordade CDn ”Togetherness”.

Mer info om Palle Danielsson

Lyssna här

You Must Believe in Spring

Everybody’s Song But My Own

Recensionscitat för CDn ”Togetherness”

”När syskonen Monica Dominique och Palle Danielsson spelar tillsammans kan man inte undgå måttet av ren musikalitet som genomsyrar framförandet av låt efter låt.”
(Johannes Cornell, DN)
”Syskonskapet och erfarenheten skiner igenom i varje ton. Allt tycks gå lekande lätt, som om ingen ansträngning alls vore nödvändig när solist- och ackompanjatörsrollen växlas mellan piano och kontrabas.”
(Dan Backman, SvD)
”En mjuk och sällsamt njutningsfull skiva där ”My funny Valentine” är alldeles lysande och har effekten av en drog. Abstinens följer i dess kölvatten och man kan inte annat än att kapitulera och se till att ha skivan nära till hands.”
(Anna Wallentin, Folkbladet)

Recensionscitat från konserter

”När Monica och Palle spelade tillsammans i söndags kunde man inte undgå att slås av hur syskonskapet resulterat i ett närmast telepatiskt samspel … Sammanfattningsvis: En helt oförglömlig konsert av enastående skickliga musiker i lysande samspel där syskonens informativa mellansnack höjde värdet på den musikaliska helheten.” (Håkan Wall, Enköpingsposten)
”Monica Dominique och lillebror Palle Danielsson är så samspelta att det blir en fröjd att höra hela vägen de nästan två timmarna. De spränger in Debussy, Legrand, Adolphson och Povel – Monicas glada leende avslöjar dessutom att Palle improviserar friskt på flera ställen. … Proffsigt, kul och livgivande.” (Tomas Larsson, Östersundsposten)

Konserter 2021

17/7 kl 15 & 18 Lilla Jazzfestivalen, Kastlösa, Öland.
18/7 kl 15 Borgholms bio, Borgholm, Öland.

Konserter 2018

18/11 kl 20 Malmö Live.
28/8 kl 19 Rimbo kyrka.
10/3 kl 14 Huddinge Kulturhus hos Folkes.
6/2 kl 19.30 Aneby Jazzklubb.

Konserter 2017

17/6 kl 19 Deje, Gamla Kraftstationen.
18/1 kl 19 Uppsala, Katalin.

Konserter 2016

27/11 kl 16:30 Sickla, Dieselverkstaden.
14/9 kl 12 Eskilstuna, Scenkonst Sörmland.

Välkommen till Monica och Carl-Axel Dominique

Dominique Musik AB
Dominique Records
Edition Dominique
Apelvägen 21
S-141 46 Huddinge
Sweden
info@dominiquemusik.se
tel: 08 711 18 13
(OBS! Ej sms)

Besök oss på Facebook!

Kontoret är bemannat tisdagar och fredagar.